“Sessiz, sözsüz” ama derdini anlatan bir çizgi roman: "Caveman"


İnsanoğlu her ne kadar dünya yalnız kendininmiş gibi yaşasa ve kendini diğer canlılardan üstün görse de varoluşunun ilk zamanlarından beri içgüdüleriyle hareket eder. Mutlu olduğunda güler, üzüldüğünde ağlar, bilmediğinde korkar, istediği olmadığında sinirlenir. Bu; geçmişin, şimdinin ve -büyük olasılıkla- geleceğin kuralıdır. Ne zamanın ne de yerin önemi vardır. Teknoloji çağ atlasın, ileride uzayda koloniler kurulsun, robotlar gündelik hayatın parçası olsun, ama yine de insan değişmeyecektir. 


        1962 doğumlu Tayyar Özkan, Gazi Üniversitesi Resim Bölümü’nde bitirme tezi olan “Evrim Teorisi”ni çizerken aklına gelen bir fikri üniversiteden hemen sonra uygulamaya koydu. Aslında insanoğlunun “evrime uğramadığını, bu yüzden asırlar önce mağarada yaşayan biriyle günümüz insanı arasında fark olmadığını” anlatan bir çizgi roman çalışması yapacaktı. Kendine yerel ve ulusal birkaç mecrada yer bulan bu çalışma iyice dallanıp budaklanıp “Caveman” -Mağara Adamı- adını aldı. Özkan, bu arada gazete, dergi, reklam şirketleri, çocuk kitapları vb. için çalışmalarını sürdürüyordu.

Tayyar Özkan

1989 yılında Türkiye’de yapabileceği her şeyi yaptığına inanıp Amerika’ya gittiğinde 26 yaşındaydı ve yabancı dil bilmiyordu. Bu ona başlarda sorun yaratsa da bu sektörde kalıcı olmak istiyordu. Farklı kulvarlardaki birkaç firma için çizimler yaparken, çizgi romanla da bağını koparmamıştı: “World War 3”deki çalışmasının ardından 1993’te ünlü çizgi roman dergisi “Heavy Metal”de ilk çizgi romanı yayımlandı. Bu bir “Caveman” öyküsüydü. Devamı da gelecekti... Özkan, ilerleyen yıllarda kendisini çok yoğun bir çalışma temposuna sokacak olan “La Pacifica” başta olmak üzere birçok çizgi romanın çizim ve çinilemesine imza attı.
Caveman'dan bir sayfa
Bunlar devam ederken “Caveman” yalnız dergilerde kalmak istemiyordu. Maceralar albümlerde toplandı. ABD’de çıkan kitapları İspanya, Hollanda ve nihayet Türkiye’dekiler izledi. Ayrıca yakın zamanda Çin’de yayımlanan günlük gazete “Guangzhou Daily”de de boy göstermeye başladı.

Caveman’in şöhretinin sırrı neydi peki? Bu sorunun yanıtı yaratıcısına göre “evrenseli ele almasında ve çizimindeki özende” gizli. Bu tespite katılmakla birlikte, söz konusu nedenlere –önyargısız okuyan- kişiyi düşünmeye ve kendisine sorular sormaya itmesini de ekleyebiliriz.

***

128 sayfalık bu kitap ülkemizde ve dünyadaki ilk renkli Caveman albümü olma özelliği taşıyor. Şık baskısı, hoş çizimleri ve farklı konseptiyle her çizgi romanseverin kitaplığında bulunması gerekenlerden… 


KÜNYE: 
Kitabın ismi:
Dünden Bugüne
Caveman / Mağara Adamı
Yazan/çizen: Tayyar Özkan
Yayıncı: Gerekli Şeyler
Yayın tarihi: Mart 2011


NOT: Heavy Metal'in internet sitesinden Caveman'in on beş sayfasına 
ücretsiz ulaşabilirsiniz: http://www.heavymetal.com/pdf/caveman_sample.pdf



Yorumlar

Adsız dedi ki…
Bu çizgi romanın evrim destekleyicisi olduğunu sanıyordum. Bugüne kadar evrimi destekleyen yeterince eser okuduğum ve evrime inanmadığım için de bu eser bana soğuk gelmişti. Fakat makalenizden durumun hiç de böyle olmadığını öğrendim. En yakın zamanda alıp okuyacağım.

Bilgi verici ve güzel makaleniz için sizi kutlarım...
Kültürel Güncel dedi ki…
Çok teşekkürler Sevgili Darkwood Sakini,
Kitabı okurken bazı kısımlar fikirlerinize uymayabilir, ama yine de ana tema insanın değişmediğiyle ilgili ve sorgulamaya yardımcı oluyor, insana bir şeyler katıyor. Beğeneceğinizi umuyorum.

Bu blogdaki popüler yayınlar

Türk çizgi romanı ne durumda?

Ömer Muz Röportajım:

Kaliteli bir yerli polisiye: "Karanlıkta Koşanlar"